Digitale zelftriage op de wachtpost
In samenwerking met de Universiteit Antwerpen (UA) heeft Moet ik naar de dokter? een Vlaamse versie van onze digitale zelftriage gelanceerd. Deze versie is gebaseerd op de Nederlandse Triage Standaard (NTS), maar door de UA geschikt gemaakt voor België.
Door deze samenwerking is het mogelijk voor wachtposten en huisartsenpraktijken in België om een veilig online hulpmiddel voor zelftriage aan te bieden aan hun patiënten. De patiënt heeft hierdoor 24×7 toegang tot gratis en betrouwbaar advies als hij twijfelt of contact met een dokter nodig is.
In samenwerking met:
HAKAO en Wachtpost Zuiderkempen maken al gebruik van onze digitale zelftriage. De wachtposten Turnhout en Brasschaat gaan hier op korte termijn mee aan de slag.
Uw wachtpost ook aansluiten bij dit initiatief? Hieronder leest u meer informatie over de voordelen en mogelijkheden.
Ervaringen
- In Nederland is gebleken dat ruim 42% van de patiënten die een dokter bezoeken daar eigenlijk helemaal niet naartoe hoeven.
- Van al onze adviezen heeft 23,4% een U5 urgentie (geen dokter nodig), 15,2% is U4 (laag urgent).
- Laag-urgente zorgvragen kunnen goed afgehandeld worden met een zelfzorgadvies of het inplannen van een afspraak bij de eigen huisarts.
- Uit onderzoek blijkt dat 89% van onze gebruikers het advies opvolgt.
Help ons mee!
Samen met de UA doen wij onderzoek naar het gebruik en de effecten van digitale zelftriage. U kunt ons nu helpen door ook digitale zelftriage te promoten bij uw patiënten.
Door zelftriage te promoten biedt u een service aan uw patiënten en helpt u de wetenschap bij onderzoek naar zelftriage.
Om het u makkelijk te maken hebben wij een drietal kant-en-klare pakketten voor uw samengesteld. Kies hieronder uw pakket.
Optie 1 – Zelf digitale zelftriage aanbieden
Bij het zelf aanbieden van digitale zelftriage krijgt u uw eigen aansluiting op het systeem van Moet ik naar de dokter? en kunt u onder uw eigen naam gebruik maken van onze webapplicatie. Tevens krijgt u daarmee inzicht in het specifieke gebruik door patiënten middels rapportages en de mogelijkheid voor een eigen dashboard.
Op uw huidige website
Met de Moet ik naar de dokter? javascript widget kunt u digitale zelftriage aanbieden op uw eigen website.
Deze tool is te personaliseren met onder andere uw eigen:
- Huisstijlkleur
- Logo in het downloadbare verslag
Meer informatie
Doelgerichte website
Een website die speciaal gebouwd is voor het stimuleren van de ingebouwde digitale zelftriage.
Er zijn twee varianten beschikbaar:
- Wachtpost website
- Huisartsenpraktijk website
Meer informatie
Optie 2 – Aanvullende ondersteuning
Wilt u het gebruik van digitale zelftriage maximaal stimuleren? Dan kunnen wij u aanvullende ondersteuning bieden. Vanuit onze ervaring denken wij graag met u mee. Zo kunnen wij u helpen met online promotie en advies op maat. Neem contact met ons op om uw specifieke situatie te bespreken.
Online promotie
Wij helpen u bij het online promoten van digitale zelftriage en het optimaal inrichten van uw kanalen:
- Social media campagnes
- Zoekmachine optimalisatie (SEO)
- Adverteren (SMA & SEA)
Contact
Advies op maat
Met behulp van data-analyse en onze ervaring met digitale zelftriage bieden wij advies over onder andere:
- Inrichten online en offline kanalen
- Implementatie in uw proces
- Stimuleren gebruik
De voordelen
Wachtposten die zelftriage inzetten kunnen efficiënter werken, een kwaliteitsslag maken in de patiëntenzorg en een alternatief bieden aan patiënten die zelf een diagnose gaan zoeken met behulp van “Dokter Google”.
Er kan geprofiteerd worden van de praktijkervaringen die opgedaan zijn in Nederland, waar dit systeem al een aantal jaar gebruikt wordt en waar huisartsenposten (de Nederlandse variant van wachtposten) dit inmiddels zijn gaan integreren met hun eigen systemen.
Efficiënter werken
Door het inzetten van digitale zelftriage kunnen wachtposten efficiënter te werk gaan. Patiënten kunnen met zelftriage zelf op een gestructureerde werkwijze hun urgentie bepalen. Hierdoor ontstaat uniformiteit in de werkwijze en kunnen tevens laag urgente patiënten digitaal geholpen worden met een zelfzorgadvies of een verwijzing naar hun eigen huisarts. Op die manier kan het telefonische intakeproces toegespitst worden op patiënten met een hogere urgentie, waar meer tijd voor beschikbaar is.
Kwaliteitsverbetering
Met de digitale zelftriage van Moet ik naar de dokter? is er een gestandaardiseerde en schaalbare werkwijze beschikbaar om de urgentie van patiënten te bepalen. De digitale zelftriage wordt altijd bijgewerkt naar de nieuwste updates van de NTS en inhoudelijk getoetst door de Universiteit van Antwerpen. Vanwege de technische inrichting is het systeem 24/7 beschikbaar – ook bij grote hoeveelheden bevragingen tegelijkertijd. Voor wachtposten waar de telefoon beantwoord wordt door medewerkers zonder een medische achtergrond of een triage opleiding ontstaat hierdoor een manier om de kwaliteit te borgen – zonder dat er intern een los triagesysteem opgezet hoeft te worden.
Alternatief voor “Dokter Google”
Patiënten gaan steeds meer zelf op internet zoeken naar informatie. Niet alle bronnen zijn betrouwbaar, maar vaak worden deze door patiënten alsnog gebruikt om zelf een diagnose te stellen. Door het aanraden van een goedgekeurde vorm van digitale zelftriage komen wachtposten tegemoet aan de behoefte van patiënten om zelf meer regie te nemen, terwijl er wel gebruik gemaakt wordt van een betrouwbare bron.