De lancering van de nieuwe website van de Huisartsenposten Amsterdam is met recht een groot succes te noemen. In het weekend maakt ruim 52% van de websitebezoekers gebruik van digitale zelftriage, doordeweeks is dit ruim 28% van de bezoekers. Afgezet tegen het totaal aantal bellers maakt bijna 25% van de mensen gebruik van digitale zelftriage.
Deze cijfers en het enthousiasme in de regio zijn aanleiding voor HpA en Moet ik naar de dokter? om samen een nieuwe stap te onderzoeken: integratie van digitale zelftriage in het HAP proces. Als er uit de digitale zelftriage komt dat iemand hulp nodig heeft, kan de gebruiker zijn of haar naam, geboortedatum en telefoonnummer invullen en dan wordt hij of zij automatisch teruggebeld door de huisartsenpost.
Het voordeel is dat degene aan de andere kant van de lijn geen persoonsgegevens meer hoeft op te nemen De zorgverlener heeft zelfs al gekeken naar de klacht en de voorhistorie en kan meteen ter zake komen. De verwachting is dat deze toepassing leidt tot een reductie van 20 tot 30 procent van de gemiddelde beltijd per persoon. Dit zou het huidige tekort aan artsen en triagisten kunnen compenseren. Een andere mogelijkheid is dat mensen na hun triage een online afspraak kunnen maken bij hun eigen huisarts of een e-consult kunnen inschieten. Ook dat leidt tot het ontlasten van de huisartsenpost. Wilt u dit ook? Neem dan contact met ons op.